Tips! Et proft foto gir et godt inntrykk

ID-kort er mer enn et sikkerhetstiltak. Kortet er en del av din virksomhets ansikt utad og en del av førsteinntrykket til kunder og samarbeidspartnere. Hvis kortet er av dårlig kvalitet, vil det gi et dårlig inntrykk. Men hva mener vi med dårlig kvalitet? Printkvalitet er én ting; bildet skal være høyoppløst og tekst skal være skarp og tydelig. En god layout gjør informasjonen mer leselig og profilerer din bedrift på en god måte. Foto av den ansatte bør være proft. Da mener vi ikke nødvendigvis at en fotograf må ta bildene – det er mye man kan gjøre selv for å ta proffere foto.

1. Still krav
Ikke la den enkelte ansatt bestemme hvordan fotoet skal være.  Noen er kanskje veldig godt fornøyd med et hyggelig feriebilde av seg selv, men det vil ikke fungere godt på et ID-kort.

2. Planlegg og vær bevisst
Finn et sted på kontoret som er godt egnet og be én person om å ta ansvar for fotograferingen. Dagens mobiltelefoner fungerer godt nok som kamera, det viktigste er rammene rundt fotograferingen.

3. Hvit bakgrunn
Bruk en rolig, lys bakgrunn og aller helst en helt hvit vegg.

 

Eksempler på bilder som ikke egner seg på et ID-kort: A. for langt unna, rotete bakgrunn. B. mørke skygger på ansiktet.

 

4. Riktig belysning
Sørg for god belysning fra flere kanter for å unngå skygger. Unngå en sterk lyskilde rett over eller på én side av ansiktet. Naturlig dagslys er ofte best.

5. Tenk på utsnittet
Pass på å få med hele ansiktet og øvre del av skuldrene. Vær konsekvent: unngå å ta noen foto tett på ansiktet og noen med halve overkroppen. Ta med det utsnittet man ønsker å ha på ID-kortet pluss litt til.

 

Eksempel på et godt ID-foto.

 

Hvis du følger disse tipsene vil du spare både tid og penger på etterbehandling av dårlige foto og i verste fall prosessen med å skaffe nye foto. Ikke minst vil du få ID-kort som ser proffe ut og som gir et godt inntrykk av din bedrift.

Sotera | Solutions